ماجراجویی‌های بی بی سی در خصوص مرگ نیکا شاکرمی برای لندن دردسرساز شد احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ حسادت خون به پا کرد| رنگ پریده قاتل اسرار قتل را فاش کرد (۲۳ اردیبهشت) مرگ مشکوک زن میانسال و بازداشت دختر جوان متهم به قتل مادر (۲۳ اردیبهشت) ممنوعیت هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی کشف ۲۶۰ کیلوگرم حشیش و تریاک در گناباد(۲۳ اردیبهشت) ریزش آوار ساختمان در مشهد یک فوتی و ۲ مصدوم برجای گذاشت+ عکس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ شهردار یکی از مناطق شیراز به قتل رسید (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جمع آوری ۴۹۱ معتاد متجاهر و ۱۳۲ خرده فروش مواد مخدر در مشهد کشف و انهدام کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ اخراج ۱۰۰ هزار تبعه خارجی از استان البرز شفق‌های قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟ مصرف گل و حشیش چه تاثیری بر سلول‌های مغزی دارد؟ پرشدگی ۶۷ درصدی سد‌های کشور
سرخط خبرها

وقتی پای چشم و هم‌چشمی به کادوی روز معلم باز می‌شود| هدیه فقط سکه!

  • کد خبر: ۲۲۴۱۶۸
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
وقتی پای چشم و هم‌چشمی به کادوی روز معلم باز می‌شود| هدیه فقط سکه!
برنامه‌های تقدیر از معلمان باید به نحوی باشد که هزینه‌ای اجباری به خانواده‌ها تحمیل نشود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هدیه روز معلم به‌ظاهر اسمش هدیه، اما با گذشت ایام، اکنون یک جبر نانوشته شده است. هر کدام از بچه‌ها در تلاش‌اند که بهترین هدیه‌ها را به معلم خود بدهند و همین موضوع سبب دغدغه‌ای برای والدین درباره کم‌و‌کیف هدیه می‌شود.

در‌این‌میان گاهی کادوی روز معلم به میدانی برای نمایش توان مالی خانواده‌ها تبدیل می‌شود و هر یک از والدین تلاش می‌کند هدیه‌ای بهتر و گران‌قیمت‌تر به معلم فرزندش اهدا کند تا محبت معلم را بیشتر به سمت فرزندش جذب کند یا به اصطلاح سبب حفظ عزت و احترام بیشتر فرزندش بین هم‌کلاسی‌هایش بشود.

این اتفاق‌ها معمولا در مدارس محله‌های برخوردار و غیرانتفاعی رخ می‌دهد. در این سال‌ها قاعده مرسوم به این شکل است که هدیه‌های روز معلم مدارس غیرانتفاعی، گران‌تر و بیشتر از هدایای مدارس دولتی است. بی شک این اتفاق را نمی‌توان جمع بست و گفت این رسم در همه مدارس، اجباری است، اما در برخی مدارس عرصه‌ای برای چشم و هم‌چشمی والدین دانش‌آموزان شده است و انتظار می‌رود بنا به اینکه خانواده‌ها از سطح مالی بهتری برخوردارند در روز معلم سنگ تمام بگذارند.
تا جایی که پای این نگرانی والدین به صدای مردم شهرآرا باز می‌شود و از تشویش فرزندانشان و جاماندن از قافله رقابت با هم‌کلاسی‌شان می‌گویند.

فخرفروشی به سبکی جدید

یکی از این والدین که دختر نوجوانش در مدرسه‌ای غیر‌انتفاعی تحصیل می‌کند، می‌گوید: کادوی روز معلم زمینه‌ای برای فخر فروختن برخی از والدین و بچه‌های آنها شده است. این اتفاق سبب می‌شود غرور بچه‌هایی که توان مالی کمتری دارند، له شود. کادو‌ها نیز به درد معلم نمی‌خورد.

مادر دیگری از ایجاد اضطراب و نگرانی در فرزندش می‌گوید: والدین دیگر هم‌کلاسی‌های بچه‌ام، رقم یک‌میلیون‌و پانصد‌هزار تومانی را پیشنهاد داده‌اند تا برای پنج معلم مدرسه پرداخت کنند. این رقم برای من و همسرم که کارمندیم و مستأجر، خیلی زیاد است، اما دخترم با اصرار از ما می‌خواهد برای حفظ آبرویش جلو هم‌کلاسی‌ها، برایش لباس و خوراکی نخریم و این پول را بدهیم تا او نیز همانند سایر دوستانش، در خرید کادوی روز معلم شریک شود. این نگرانی سبب بی‌خوابی و اضطراب دخترم در این شب و روز‌ها شده است.

سکه طلا با چاشنی جشن

«بچه‌های کلاس دهم پول گذاشته و سکه طلا برای معلم‌هایشان خریده‌اند.» این را دخترم برایم با آب‌و‌تاب تعریف می‌کند و می‌گوید: ما هم قرار است روی دست آنها بزنیم و در کنار سکه، برایش جشن مفصلی همراه با کادو‌های غافل‌گیرکننده دیگر بگیریم. حالا منِ مادر مانده‌ام چطور به دخترم بفهمانم این کار، درست نیست و توان پرداخت این هزینه را ندارم.

مادر دیگری در پیامی درددلش را این‌طور بیان می‌کند: پیش از این هدیه دادن خوب بود، اما الان اوضاع متفاوت شده است. هم وضعیت مالی‌ها خراب است، هم خواست برخی معلم‌ها بالاتر رفته و باید هدیه گران‌قیمت‌تر تهیه کنیم.

۴ تا ۱۳ نماینده برای عضویت در انجمن

محمد شفاهی بجستانی، رئیس اداره انجمن اولیا‌ومربیان استان خراسان‌رضوی می‌گوید: به‌تازگی نشستی تخصصی با حضور اعضای انجمن اولیاومربیان برگزار کردیم که یکی از بخش‌های آن برنامه‌های پاسداشت مقام معلم بود.
رئیس اداره انجمن اولیاومربیان استان خراسان‌رضوی درباره نحوه شکل‌گیری انجمن اولیاومربیان توضیح می‌دهد: در ابتدای سال تحصیلی تا پایان مهر مدیر مدرسه موظف است اولیا را به جلسه مجمع عمومی والدین دانش‌آموزان دعوت کند. در ادامه والدین دانش‌آموزان که مهارت و تخصص دارند در فرایندی کاندید می‌شوند تا نماینده اولیا در مدرسه باشند و امور محوله را انجام دهند.

رئیس اداره انجمن اولیا‌ومربیان استان خراسان‌رضوی در ادامه می‌افزاید: بعد انتخابات و متناسب با جمعیت دانش‌آموزان هر مدرسه بین چهار تا سیزده نماینده برای عضویت در این انجمن انتخاب می‌شوند، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و این گروه‌ها با حضور مدیر مدرسه، معاون‌های آموزشی‌و‌پرورشی و نماینده‌های معلمان و دانش‌آموزان تکمیل می‌شوند.

مشارکت اولیا مکمل تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

شفاهی بجستانی با اشاره به اینکه مشارکت اولیا مکمل تعلیم‌و‌تربیت دانش‌آموزان است، تأکید می‌کند: در انجمن اولیاومربیان باید فرهنگ تعامل، مشارکت و مسئولیت‌پذیری بیشتری را بین اولیا و مدیر و مربی نهادینه کنیم.
به گفته رئیس اداره انجمن اولیا‌ومربیان استان خراسان رضوی یکی از نقش‌های مشارکتی اولیا که در آیین‌نامه اجرایی مدارس ذکر شده، این است که آنها می‌توانند در موضوعاتی همچون سرویس مدارس، لباس فرم دانش‌آموزان و کلاس‌های فوق‌برنامه و اسناد مالی آن محیط آموزشی و دیگر موارد نظارت داشته و صاحب‌نظر باشند.

نه به هزینه اجباری

یکی دیگر از برنامه‌هایی که اولیای منتخب در مدرسه می‌توانند در آن اثرگذار باشند، برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم است و انجمن‌ها اگر مصوبه‌ای دارند باید مطابق با فرایند قانونی باشد و نمی‌توانند خلاف مقررات و ضوابط مدارس باشد. 
شفاهی بجستانی با بیان این نکته می‌افزاید: خط قرمز ما در این مسئله این است که هزینه‌ای به خانواده‌ها تحمیل نشود و اگر برخلاف آیین‌نامه باشد، پیگیری می‌شود.

رئیس اداره انجمن اولیا‌ومربیان استان خراسان رضوی در مورد ستاد بزرگداشت مقام معلم بیان می‌کند: ستادی در اداره کل آموزش‌و‌پرورش استان تعریف شده است که دبیر این ستاد مدیریت منابع انسانی و امور اداری است، ما نیز در این ستاد، پیشنهاد داده‌ایم به منظور تقدیر از معلمان، برنامه‌ها طوری باشد که هزینه‌ای اجباری به خانواده‌ها تحمیل نشود.

سامانه‌ای برای ثبت گلایه‌مندی‌های اولیا

آن‌طور که رئیس اداره انجمن اولیا‌ومربیان استان خراسان رضوی می‌گوید سامانه‌ای را برای گلایه‌های احتمالی والدین و پیشنهادهایشان درنظر گرفته است: اولیا می‌توانند با سامانه پیامکی انجمن اولیاومربیان استان خراسان رضوی با سرشماره ۳۰۰۰۶۱۰۳۱۱ ارتباط داشته باشند و در زمینه‌های مختلف دغدغه‌ها و پیشنهادهایشان را بیان کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->